top of page

Laat je goed beïnvloeden...

 

Iedereen wordt dagelijks beïnvloed door diverse zaken, van nieuwsbrieven via mail tot complexe lectuur, van de radio tot een krantje op de trein, van je partner tot een oude vriend op social media, ... En dankzij de smartphone zit de wereld in jouw broekzak.

​

Er wordt vaak gezegd dat we 'overprikkeld' worden. De kunst van de selectie van de juiste prikkels om jezelf door te laten beïnvloeden zal enkel in belang toenemen. 

Tijdens dit deel leer je de wereld beter kennen. Van zeer lokaal niveau tot wereldniveau.

Met focus op jouw niche / sector! 

jok tekst.png

STEAL LIKE AN ARTIST

hfdstk 1

Beter slim gejat dan slecht bedacht...

 

Onderstaande video heeft je een korte samenvatting van het boek 'Steal Like An artist' van Austin Kleon. Het inspirerend boekje staat vol tips voor deel 1, 2 en 3 van deze website.

​

Wanneer we praten over 'innovatie' krijgen veel mensen het gevoel een volledig nieuw idee / product te moeten bedenken. Vervolgens wordt er op zoek gegaan naar iets nieuws dat potentieel succesvol kan zijn. In plaats van eerst 'de wereld te ontdekken' wordt er vanaf een lege pagina - from scratch - krampachtig naar HET idee gezocht. Vervolgens komt de persoon - al dan niet met trots - een idee presenteren die al 10-tallen keren eerder (beter) bedacht werd en ondertussen al volledig uitgewerkt en geperfectioneerd werd door diverse organisaties. Vervolgens komt er een momentje van ontgoocheling, van desillusie. "Nondedzju, wat als ik dit vroeger had geweten!?" Inderdaad! Dan kon je onmiddellijk aan de slag met het verbeterde idee om in jouw eigen context toe te passen. 

​

Dit deel draait om het vermijden van bovenstaande situatie.

 

Ken je wereld goed, zodat je kan stelen van de besten. Combineer dit vervolgens met je eigen ideeën en gedachten en deel dit later met de wereld. Zodat anderen later ook kunnen stelen van jou!

​

Fake it till you make it!

bijvoorbeeld: meer kans op succes indien je grote delen van jouw sportles kopieert van een toptrainer? Door heel veel goede zaken te kopiëren zal je uiteindelijk jouw eigen stijl vinden.

 

video: TED talk - Steal like an artist 

afbeelding: leestip --> boek 'Steal like an artist' van Austin Kleon

Steal-Like-an-Artist-by-Austin-Kleon_2-scaled.jpg

TODO 

Bekijk de video 'Steal like an artist' en beantwoord deze vragen:

  1. Wat is een 'creative kleptomaniac'?

  2. Wat bedoelt Austin Kleon met "You are a mash-up of what you let into your life."?

  3. Wat is volgens Austin Kleon de beste manier om ideeën te verzamelen? Hoe pakt hij dit aan? 

  4. Met welk voorbeeld komt hij tot deze wijsheid? NOTHING IS COMPLETELY ORIGINAL

  5. Wat is volgens Austin Kleon het verschil tussen een hamsteraar en een artiest? 

  6. Wat deed Stravinsky en welke les trek jij hier uit voor jezelf? 

​​

ATTENTION 

Good artists copy, great artists steal!
                                                                           - Pablo Picasso


I'm more like a tasteful thief!
                                                                           - David Bowie 


Everything is a remix!                                                                        
                                                                         - Austin Kleon 



Er is niets nieuws onder de zon!                                                                                                                                                                                                                       - Prediker 1:9 / de Bijbel


Slim combineren is de boodschap!        - Joktan Willem

bowie.png
picasso.png
austin.jfif
IMG_20150627_091421.JPG

VERSCHUIF FOCUS VAN JEZELF NAAR DE WERELD 

Hfdstk 2

Kijk verder dan je neus lang is...

​

Gedurende de opleiding heb je constant in de spiegel moeten kijken. Hoe heb ik het gedaan? Wat vinden de anderen van mijn prestatie? Hoe kan ik dit beter doen in toekomst? Hoe verbeter ik mijn sportprestaties? ... Je bent misschien zelfs een mini beetje self-obsessed geraakt. 

Hopelijk heeft deze introspectie je goed vooruitgeholpen. Blijven doen!

Maar om een goede innovator en ondernemer te worden zullen we de focus toch wat breder moeten maken. 

​

Image by Andre Mouton

Werk aan jouw observatievermogen / omgevingsbewustzijn ...

 

Hoe goed is jouw 'situational awareness' (omgevingsbewustzijn)? 

​

Bekijk onderstaande video's. 

​

Image by Tobias Tullius

video: whodunnit?

video: test your awareness: do the test

video: walking while texting

Omgevingsbewustzijn is belangrijk om gevaar te vermijden. Dit betekent bewust zijn van onze omgeving en potentiële dreigingen en gevaarlijke situaties herkennen. 

Dit is meer een mentaliteit dan een vaardigheid. Onwetendheid over potentieel gevaar maakt het onwaarschijnlijk dat u de dreiging zult zien. Je moet erkennen dat er gevaarlijke situaties bestaan, zelfs op de meest routineuze plaatsen.

​

MAAR ... we missen ook heel wat niet gevaarlijke maar wel interessante info door ons niet bewust te zijn van onze omgeving. Hoe kunnen we nieuwigheden oppikken indien we niet eens meer de moeite doen om rond ons te kijken? 

​

smartphone.png

THINK 

 

Hoe gedraag jij jezelf in een wachtrij? Al wandelend door de gangen? In een trein? Tijdens de pauze? Op een bankje in het stad? ...

Heb je het gevoel dat je toch ook dikwijls met oogkleppen leeft? 

​

Image by Jonas Leupe

Let op voor de 'echo chamber'...

​

We raken steeds meer gevangen in een "(online) filterbubbel" en worden niet blootgesteld aan informatie die ons wereldbeeld zou kunnen uitdagen of verbreden.

​

All the news you want to hear!

​

Dit wordt gelinkt aan het principe van 'Confirmation bias'. Dit is de natuurlijke menselijke neiging om nieuwe informatie te zoeken, interpreteren en onthouden in overeenstemming met reeds bestaande overtuigingen.

​

echo chamber.png

video: What is an Echo Chamber?

afbeelding: echo chamber 

TODO 

Bekijk de video 'What is an Echo Chamber' en beantwoord deze vragen:

  1. Wat is de definitie van een 'echo chamber' volgens Oxford Dictionary? 

  2. Heb je echo chamber ook offline? Zoja, zit jij in eentje? 

  3. Kan je voor jezelf een 'confirmation bias'vinden? 

​​

​Deze tips helpen je alvast om niet zo snel in een ECHO CHAMBER vast te geraken: 

​

  • Maak er een gewoonte van om meerdere nieuwsbronnen te raadplegen. 

  • Heb interactie met mensen met diverse meningen en discussieer over nieuwe meningen met respect, geduld en FEITEN!

  •  Herinner jezelf er aan: het is niet omdat je wenst dat iets waar is, dat het ook echt waar is. 

​

Image by Callum Shaw

Denk als een reiziger...

 

Hoe gedraag jij jezelf wanneer je op reis bent? Hoe verschilt zich dit met je normaal gedrag wanneer je niet op reis bent? 

Wat typeert een reiziger? Alvast een aantal suggesties: 

​

  • uitzonderlijk veel oog voor je omgeving

  • vaker stilzitten en niets doen om gewoon rond je te kijken 

  • een omweg richting hotel of camping nemen 

  • klaar om van alles een (mentale) foto te nemen om er later aan herinnerd te worden

  • zéér nieuwsgierig

    • naar nieuwe uitzichten​

    • naar nieuwe gerechten

    • naar andere gewoontes

    • naar andere kledij 

  • bereid om nieuwe zaken uit te proberen​

  • maximaal afwijken van dagelijkse routine

​​

Wat denk je zelf ... zijn dit geen eigenschappen die je ook @ home zullen verder helpen? 

​

Image by Atikh Bana

TODO 

 

Maak een selfie van jezelf op een locatie waar je gewoon kan zitten om rond te kijken en geïnspireerd te worden.  Zorg ervoor dat de locatie duidelijk in beeld gebracht wordt. 

Noteer in paar woorden waarom deze locatie jou inspireert. 

beach.jpg

Diversity drives innovation... 

​

Onderzoek levert overtuigend bewijs dat diversiteit innovatie ontsluit en marktgroei stimuleert.

Door deze bevinding zouden de inspanningen moeten intensiveren om ervoor te zorgen dat uitvoerende rangen in organisaties de kracht van verschillen belichamen EN omarmen.

(bron: Harvard Business Review)

​

Deze video van een trendwatchingplatform (TrendWatching) laat nog even duidelijk zien hoe divers we zijn en hoe belangrijk innovatie zal zijn in het heden en in de toekomst!

​

Image by Sharon McCutcheon

video: There's never been more opportunity - trendwatching

THINK 

 

Wat zie jij op deze foto in het cirkeltje? â€‹

  1. Schoenen van een arme persoon die geen nieuw paar kon kopen? 

  2. De mogelijkse start van een nieuwe trend? Een echte trendsetter? 

shoes.jpg
diversity.jpg
being normal is boring.jpg

THINK 

 

Zie jij de MACROTREND van multiculturaliteit als een opportunieit of een bedreiging? Waarom? 

Erger jij jezelf aan nieuwe en onbekende dingen in jouw buurt of probeer je er iets uit te leren? 

​

Is it worth stealing? ...

​

Niet alles wat je ziet, moet je gebruiken! Niet alles wat afwijkt is een trend!

​

Rotzooi d'rin ... rotzooi d'ruit

​

Austin Kleon zegt dus dat er een duidelijk verschil is tussen hamsteraars (die lukraak verzamelen) en kunstenaars die selectief verzamelen. Ze verzamelen alleen dingen waar ze echt van houden. 

Er bestaat een economische theorie die stelt dat het gemiddelde inkomen van je 5 beste vrienden in de buurt ligt van je eigen inkomen. 

Volgens Austin Kleon geldt dat ook voor onze ideeëninkomens. Je wordt maar net zo goed als dat waarmee je je omringt. Zijn moeder zei altijd tegen hem: 'Garbage in, garbage out.'

 

Het is jouw taak om goede ideeën te verzamelen. Hoe meer goede ideeën je verzamelt, hoe meer ideeën je hebt waardoor je je kunt laten beïnvloeden. 

​

Van wie steel jij trainingen? Zou https://www.youtube.com/@Niketrainingclub een goede bron zijn om van te stelen? Abonneren? 

​

is-it-worth-stealing.jpg
afkijken.jpg

HOE HOU JIJ ALLES BIJ? 

hfdstk 3

Sources...

 

Tijdens deze cursus (en al je andere heldere momenten :-) ) zal je hopelijk heel wat interessante zaken (artikels, filmpjes, mensen, ...) tegenkomen die je graag wenst bij te houden.

Dus vooraleer we al die goede ideetjes binnen krijgen, maken we een structuur op om alles goed bij te houden! Dit zal ons helpen om niet verzuipen in de schijnbaar oneindige zee van inspiratie!

​

Een goede kok weet zijn ingrediënten vlot terug te vinden!

​

Image by nikko macaspac

TODO 

Organiseer jouw chaos:

​

  • ONDERWEG IDEETJES BIJHOUDEN: gebruik hiervoor 'notities' op jouw smartphone --> maak een lijstje 'ideetjes' aan via​

    • app 'notities' op iPhone​

    • app Google Keep 

    • ...

  • DOCUMENTEN BIJHOUDEN: maak een documentenmap 'I&O' aan zodat je allerhande inspirerende documenten voor deze module vlot kan bijhouden. 

  • WEBSITES BIJHOUDEN:

    • Maak een map/favoriet/bladwijzer ‘I&O’ op je browser zodat je snel interessante websites kan opslaan

    • OF creëer een account op SYMBALOO https://www.symbaloo.com/. Dit is een gratis webapplicatie die gebruikers in staat stelt webpagina's te organiseren in de vorm van een verzameling tegeltjes waarbij elk tegeltje een link is naar een webpagina.​

  • PINTEREST IDEETJES BIJHOUDEN: Pinterest is een sociaalnetwerksite. De site functioneert als digitaal prikbord. De gebruiker kan over het hele web afbeeldingen pinnen en vervolgens op een van de aangemaakte 'borden' bewaren om later te proberen of te kopen.

    • Surf naar https://nl.pinterest.com/ & creëer een Pinterest board ‘I&O’

    • Ga op zoek naar een infographic omtrent jouw favoriete onderwerp en 'pin' dit vast op je bord. 

  • SLIDESHARE PRESENTATIES BIJHOUDEN:

    • Surf naar https://www.slideshare.net/ & ga naar 'EXPLORE' en kijk eens welke presentaties ze te bieden hebben omtrent 'LIFESTYLE'

    • Sla een interessante presentatie op en plaats dit in jouw documentenmap I&O

    • Indien je zelf een presentatie (waar je terecht trots op bent) wenst te delen met de wereld ... lop dan in en laad deze op. 

  • YOUTUBE FILMPJES BIJHOUDEN: 

    • Log in op youtube

    • Maak een Youtube playlist ‘I&O’ aan en voeg interessante video's toe omtrent jouw taak. 

    • Abonneer je op interessante youtubekanalen zoals:  

  • X - INFLUENCERS VOLGEN â€‹

  • LINKED IN: Neem deel aan discussiegroepen op Linkedin en stel je vragen aan experts. 

  • TIKTOK ... 

​

En uiteraard kan je alles combineren op een MIRO bord of een LUCID sparks bord. 

google keep.png
symbaloo.png
pinterest.png
slideshare.png
youtube.png
twitter-MAWXNC.png
linked in.png
tiktok.jfif

TREND versus HYPE

hfdstk 4

Ben jij trendy? ...

 

Uiteraard wil bijna iedereen 'trendy' zijn in de professionele wereld. Ook jij wilt toch dat jouw (toekomstige) klanten een aanbod krijgen die past bij de trends in de maatschappij? 

Om dit te kunnen moet er vaak geïnvesteerd worden. En je voelt het al aankomen ... hoe ben je wel zeker dat je in de juiste zaken investeert en niet gewoon je zuur verdiende centen verspild?

Tijdens de Covid 19 pandemie kwam de digitalisering nog in sterkere stroomversnelling. Je hebt bijvoorbeeld gemerkt dat klanten plots bereid zijn om voor alles te reserveren (voor de bioscoop, voor een zwembeurt, voor het restaurant, ...). Om dit zelf aan te bieden in jouw coachingstudio moet je een kostelijke IT expert aanspreken. Is dit een noodzakelijke uitgave die zich zal terugverdienen of is dit een tijdelijk fenomeen die snel terug zal verdwijnen? Investeren of niet?

 

DE VRAAG DIE VELE INTRA- en ENTREPRENEURS bezighoudt:

"Is deze nieuwe ontwikkeling het waard om mijn schaarse geld, tijd en aandacht aan te besteden?

​

Deze vraag hangt behoorlijk stevig vast aan de definities van een TREND en een HYPE ('a FAD' in het Engels). 

​

Volgens van Dale:

  • een trend = “ontwikkelingslijn; neiging, richting”.

  • een hype  = “iets nieuws dat tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar weinig voorstelt”

​

Een trend is:

  • Klantgestuurd, dus niet opgedrongen / geen verplichting 

  • geen product 

  • Niet tijdsgebonden

  • Niet gebonden aan plaats of persoon ​

Het is een verandering of ontwikkeling op een langere termijn

​

Een hype was bijvoorbeeld de FIDGET SPINNER. Plots kocht iedereen fidget spinner, in diverse kleuren en vormen.

De storm is ook snel terug gaan liggen. Een mooi voorbeeld van een hype. 

MAAR de fidget spinner is misschien wel een hype geworden omdat het meesurft op een echte trend, nl. de angst om zich

te vervelen. Of de trend 'digital detox' (waarbij mensen zich (even) willen losmaken van digitale wereld). 

Met de fidget spinner (net zoals met de spartphone) heb je altijd iets om handen. 

Na de fidget spinner komt dan de 'pop-it' en 'finger skateboard'. Opnieuw producten die je altijd op zak hebt

en meesurfen op diezelfde trend.

 

Wat is het volgende? 

​

Uiteraard is het niet verboden om in te zetten op een hype. Zo kan een nieuwe sport een echte hype zijn en snel terug overwaaien. Maar indien de investering beperkt is en je hiermee klanten kan binden voor jouw ander aanbod (die minder tijdsgebonden is) ... waarom zou je het dan niet doen?!

​

Hand Holding Fidget Spinner
Rainbow Pop It
finger.jpg

ATTENTION 
Trendwatchers en andere trendgerichte bronnen mixen trends en hypes geregeld. Bij de vele beschikbare top 10 trends worden vaak ook producten / hypes vernoemt.  â€‹

what-is-a-trend.jpg

video: Fads vs. Trends

afbeelding: Fads - Fashion - Trends

THINK 

Welke hypes heb jij gevolgd in voorbije jaren? Meegedaan met de 'dab'? 'Happy stone' gemaakt in 2021? Fidget spinner en pop-it gekocht? ...

Hoe lang blijft jouw kledij 'in de mode'? 

Ook gedacht dat padel bij lancering een 'hype' en geen 'trend' zou zijn? Wat met pickleball? 

​

Hype kan wel terugkeren als een duurzaam product

 

Hypes doorlopen een voorspelbaar traject vanaf het moment dat ze ontstaan. Dat traject wordt uitstekend beschreven in de Gartner Hype Cycle (zie afbeelding). Kort omschreven: na de ontdekking van een techniek volgt bij een hype steevast veel media aandacht, waarbij de verwachtingen veel te hoog worden opgeschroefd in de media. Nadat die inflated expectations een hoogtepunt hebben bereikt volgt een periode van (milde) teleurstelling. De gehypete techniek bleek toch geen wondermiddel. Na die periode van desillusie arriveert de hype via een periode van verlichting in een productieve periode. Maar dat laatste gebeurt lang niet altijd.

(bron Frankwatching.com)

​

Gartner_Hype_Cycle.svg_.png

afbeelding: hype die terugkeert als duurzaam product / dienst

Bij realistische verwachtingen, een geleidelijke toename in aandacht, bewezen voordelen en involvement van alle stakeholders is de kans aanzienlijk groter dat de hype een duurzaam product wordt (we spreken niet over een TREND, want dat is nooit een product). 

​

Je kunt bij het kijken naar hypes (bijvoorbeeld uitermate succesvolle lancering van nieuwe fitnessmateriaal voor groepslessen) jezelf in ieder geval afvragen:

  1. Zijn de verwachtingen realistisch?

  2. Is er de afgelopen tijd een enorme toename in aandacht geweest?

  3. Zijn de voordelen van de techniek verondersteld of bewezen?

  4. Wie zijn de stakeholders? Zijn alle relevante stakeholders enthousiast?

​

TODO 

 

Zoek op internet naar de fitnesstrends van dit jaar (bvb. via dit platform van Virtuagym). Haal er een fitnesstrend uit en beantwoord bovenstaande vragen. 

voorbeeld uitgewerkt voor 'outdoor training':

​

  1. Zijn de verwachtingen realistisch? verwachting zéér realistisch in de periodes met mooi weer. realistisch in slecht weer periodes? Na het praten met fitnesscoaches blijkt dat steeds meer klanten ook in slecht weer bereid zijn om buiten te sporten met hun trainer. 

  2. Is er de afgelopen tijd een enorme toename in aandacht geweest? Jazeker! Dankzij de covid epidemie was er exponetieel groeiende aandacht voor buitentrainen. 

  3. Zijn de voordelen van de techniek verondersteld of bewezen? Absoluut! De effecten van groen en natuur op de gezondheid worden steeds meer bewezen met universitaire studies. Je vindt zeer diverse bronnen gebundeld op deze website

  4. Wie zijn de stakeholders? Zijn alle relevante stakeholders enthousiast? Stakeholders zijn niet allemaal tevreden: park- en boswachters moeten vaak een verbod op elektronisch versterkte muziek lanceren om rust te doen terugkeren in de lokale groenplaatsen. De sportsessies met motiverende BEATS zijn dus niet overal meer mogelijk. Anderszijds willen veel lokale politiekers en sportdiensten inzetten om de vrije sportcommunities in de stad om een sportief stadsimago te versterken.

 

Image by Meghan Holmes

Hypes als 'Quick Wins'...

 

In de training en coaching sector kunnen hypes snelle winst betekenen (nieuwe klanten, nieuwe reeksen, ...). 

Het is soms zeer eenvoudig om op bepaalde hypes te springen. 

​

bijvoorbeeld: de hype 'EVERESTING', die af en toe terugkomt. (piek in 2021-2022). 

Vele trainers/coaches van wielerfanaten hadden plotseling weer een prachtige nieuwe promocampagne om te lanceren, 

namelijk 'PREPARE YOURSELF for the EVERESTING CHALLENGE'. Uiteraard met betalende hulp van de trainer/coach! Via PT, via speciale groepslessen, via online trainingen, via voedingstips, ... 

 

everesting.png
everesting red bull.png

TRENDPIRAMIDE

hfdstk 5

Wees geen vakidioot...

 

De vele hypes in de sportwereld zijn makkelijk te detecteren indien je de sector wat volgt. Maar dit is vaak niet voldoende om succesvol te blijven. 

​

Een klassieke fout: 

John is eigenaar van een training- en coachingcentrum. Hij vindt het essentieel om altijd hip & trendy te blijven! 'The latest thing' biedt hij aan. Zijn klanten vinden het dan ook niet erg om een ietwat hoger tarief te betalen. 

John volgt dagelijks een aantal fitnessgoeroes op gespecialiseerde platformen. Hij gaat jaarlijks naar een fitnessbeurs. 

MAAR ... John volgt geen lokale politiek waardoor hij niet bewust is van de herinrichting van het stadspark waar hij training geeft, John is niet op de hoogte van de nieuwe wetgeving omtrent catering waardoor zijn bar in de problemen kan komen, John is niet op de hoogte van de nieuwste marketingtrends waardoor hij op dit moment enkel succes haalt uit mond-aan-mond reclame, ... John is zich helemaal niet bewust dat - alhoewel FITNESS zijn core business is - hij langzaam aan voeling aan het missen is met de realiteit. 

​

https://www.studocu.com/nl-be/document/thomas-more/trendwatching-coolhunting/samenvatting-trendwatching/6915792

​

Interesse in ecologie? Bezig met politiek?...

 

Actualiteit werd steeds meer opgevolgd via digitale kanalen. Deze kanalen zijn zéér goed in het selecteren van het nieuws dat door jou gesmaakt wordt (zie 'echo chamber effect'). Daarom zal je als sportfan meer sportgerelateerd nieuws te zien krijgen. 

MAAR zoals bovenstaand voorbeeld illustreert... het is belangrijk om het brede plaatje te zien. De interessante info kan vanuit diverse domeinen komen.

 

Het D.E.S.T.E.P. model  heeft een mooi overzicht van deze domeinen/factoren: 

​

destep.png

Dit model gebruiken vele organisaties om hun externe MACRO omgeving in kaart te brengen. â€‹Het geeft hen de handvaten om geen factoren over het hoofd te zien. 

Het zijn de omgevingsfactoren waarop een organisatie geen of beperkte directe invloed heeft die hier worden geanalyseerd. Deze factoren zijn echter van zeer groot belang voor het succes van de organisatie.

​

THINK 

 

Hoe volg jij de algemene actualiteit op? ​Ken jij jouw 'macro omgeving'? 

Vind je jezelf een 'wereldburger'? Of heb je meer dan voldoende aan het nieuws van rond de kerktoren? 

​

Image by Greg Rosenke

TODO 

​

Kopieer de afbeelding van DESTEP model en  ..

  1. Noteer per factor iets wat impact heeft of zou kunnen hebben om jouw stageplaats (eindstage of stage semester 4) of werkplaats. 

  2. Noteer per factor hoe jij dit momenteel opvolgt of graag zou willen opvolgen. Bijvoorbeeld: politiek-juridisch: dagelijk kijken naar De Afspraak op VRT. ecologisch: abonnement op EOS magazine + lidmaatschap bij Greenpeace & WWF. Technologisch: youtube channel van Steven Van Belleghem.   

​

Mega - Macro - Micro...

 

Om de microtrends die zich op zeer concreet niveau van jouw sector afspelen goed te begrijpen en er correct op te kunnen inspelen, moet je best kennis hebben van de onderliggende macro- en megatrends. 

​

MEGA TREND vormt de basis voor de MACRO TRENDS, die op hun beurt de basis vormen voor de MICRO TRENDS. 

Simpel uitgelegd met een voorbeeldje:

​

​

​

vergrijzing_250.png
Image by Clique Images
piramide.png
Image by Mael BALLAND

MEGATREND: youthfullness (leeftijd herdefiniëren,  meer mensen wil zo oud mogelijk jong sterven)

MACROTRENDS:

  • de 'boomers' gaan actief op zoek naar sociale verbinding 

  • de consument geeft veel geld uit aan preventie en healthy lifestyle (health to happiness)

  • ... 

MICROTRENDS:

  • actieve all-in fietsreizen.

  • groepswandelreizen 

  • yoga abonnementen

​​

Je kan dit ook in omgekeerde richting invullen. Je ziet een microtrend. Om deze maximaal te begrijpen ga je op zoek naar de achterliggen macro- en megatrends. â€‹

Image by Annie Spratt
Ontspannen buiten
Image by Charles Postiaux

MICROTREND: stijgend aantal mensen met personal fitnesscoach

MACROTRENDS:

  • de consument gebruikt sport als statussymbool op social media

  • de consument gaat sporten wanneer het past. Tijdschema op maat. 

  • de klant heeft nood aan individuele motivatie 

  • de klant zoekt digitale opvolging (coachingplatformen)

  • de klant heeft drang naar pure ontspanning tijdens en na de werkuren. 

  • ... 

MEGATRENDS:

  • kloof rijk/arm wordt groter

  • personalisatie van diensten

  • hybride dienstverlening (meerdere expertises door elkaar)

  • simplicity (nood aan eenvoud in complexe wereld)

  • stijgende invloed van Azië 

  • ...

​​

trendpiramide.png
micr-macro-mega

afbeelding: trendpiramide

ATTENTION 
 

Macrotrends (consumententrends) noteer je best met 'De klant + werkwoord' of 'De consument + werkwoord'

 

bijvoorbeeld:

  • de klant doet meer online betalingen voor deelname aan events

  • de consument wil advies op maat, maar met behoud van privacy

  • ... 

​
 

MEGATRENDS

hfdstk 6

De wereld is jouw dorp...

Voorbeelden van megatrends in de 21e eeuw zijn: ongelijkheid, verstedelijking, klimaatverandering, technische vooruitgang, AI en vergrijzing. Het zijn allemaal zaken die invloed hebben op de manier waarop wij als maatschappij leven. Deze trends kunnen ook niet worden gestopt op korte termijn.

Laten we een aantal experts / futuristen aan het woord laten: ​

​

video: Steve Sammartino - mega trends in post-covid global economy
check zeker ook eens zijn blogs via 
https://stevesammartino.com/

video: Yuval Noah Harari: AI and the future of humanity

video: megatrends 2020-2025

Patronen...

 

TrendHunter gebruikt patronen om hun megatrends te structureren:​

  • acceleration

  • reduction

  • convergence

  • cyclicality

  • redirection

  • divergence 

​

TrendHunter ontwikkelde hun 'megatrend wheel', met als basis hun bovenstaande (nooit veranderende) patronen. 

​

pattern wheel.png
patterns.png

de 6 patronen & hun megatrends, volgens TrendHunter

Acceleration...

​

Een manier van denken die geworteld is in het op en neer bewegen; Versnelling is de daad van bewuste vooruitgang.

Megatrends:

  • Artificial Intelligence We gaan een transformerend nieuw tijdperk in, wat wordt aangegeven door een exponentiële groei in data, robotica en intelligentie.

  • Catalyzation Merken hebben een rol gespeeld in het versnellen van de persoonlijke ontwikkeling van consumenten

  • Prosumerism Meer dan andere consumenten informeert hij zichzelf, zoekt hij actief naar informatie en gebruikt hij daarvoor meerdere bronnen. De prosumer wil invloed op producten en diensten en maakt dat ook kenbaar. Hij beseft zijn macht en eist een gelijkwaardige relatie. Waar een early adopter met name snel aanschaft, vertelt de prosumer ook wat er aan een product of dienst te verbeteren valt.

 

Divergence...

​

Een methode van ‘ideation’ die bewust tegen de stroom van de mainstream ingaat. Divergence is een geweldig hulpmiddel om merkscepsis te bestrijden en gaat over rebellie en differentiatie.

Megatrends:

  • Authenticity Sociale media en een weerstand tegen traditionele reclame hebben een verlangen naar authenticiteit en realiteit gecreëerd.

  • Many to Many Scepsis voor grote merken creëert een toename van P2P (person 2 person) die de macht uit handen neemt van 2 of 3 grote bedrijven per branche, en in plaats daarvan een gevoel van gemeenschapsondersteuning via kleine bedrijven benadrukt.

  • Personalization Individualiteit is van het grootste belang voor de persoonlijke merkbewuste consument. Niets is unieker dan een gepersonaliseerd item.

 

Cyclicality...

​

De basis van cycliciteit ligt in het oude adagium: 'de geschiedenis herhaalt zich'. Het is de daad van het kanaliseren van een ‘revisit’ om een sentimentele reactie op te wekken.

Megatrends:

  • Naturality De wens voor duurzame producten, waaronder lokale, biologische, recyclebare en uitspreekbare ingrediënten. Sociaal ingestelde consumenten zoeken verbindingen met ervaringen en producten die hen verbinden met grotere, belangrijkere dingen.

 

  • Nostalgia Goede herinneringen voeden een verlangen om het verleden in het heden te brengen, vooral met betrekking tot iemands vormende jaren. Het aanboren van de waarde van sentimentaliteit om uitgeputte, getroebleerde consumenten te voorzien van emotioneel escapisme.

 

  • Youthfulness De wereld wordt speelser, gedreven door generaties die niet klaar zijn om op te groeien, inclusief Boomers die een actiever, verrijkt leven wensen.  Het gemak van wereldwijde communicatie en de beschikbaarheid van allerlei soorten informatie heeft ervoor gezorgd dat consumenten leeftijd volledig herdefiniëren; ouder worden gaat over het uitbreiden van onafhankelijkheid, en de kindertijd gaat over verkenning, niet over naïviteit.

 

Redirection...

 

Redirection begint in de verwachting van de consument en zet het vervolgens op zijn kop om een geheel nieuwe, onvergetelijke ervaring te bieden.

Megatrends:

  • Experience In een wereld vol 'spullen', wordt ervaring een belangrijkere valuta en levensprioriteit. De Experience Economy staat voor de deur, wat betekent dat consumenten minder geneigd zijn om producten te kopen dan om ervaring te zoeken en de mogelijkheid om herinneringen te creëren.

  • Gamification De toepassing van speldynamiek op problemen in de echte wereld resulteert in een wereld die competitiever en boeiender is.  De aandachtsspanne neemt in een snel tempo af, wat betekent dat consumenten meer stimulans nodig hebben om met een merk te communiceren. Gamification helpt hierbij via de toepassing van spelelementen zoals scoren, maar ook de toepassing van speltheorie en het proces om iets te doen om een groepsreactie op te roepen.

  • Tribalism Loyaliteitsgroepen worden gemakkelijker gevormd rond specifieke interesses, oorzaken en zelfs merken.

 

Reduction...

 

Reductie veronderstelt dat minder meer is door uitsluiting te gebruiken als een instrument om de meest effectieve delen van een idee aan te scherpen.

Megatrends:

  • Curation Hypergerichte aanbiedingen, services, abonnementen en aanbevelingen om levens te vereenvoudigen met betere dingen. Consumenten zijn het giswerk beu en zijn bereid om voldoende informatie te verstrekken om precies te worden verteld wat ze moeten kopen.

  • Instant Entrepreneurship Nieuwe diensten maken het eenvoudiger dan ooit om bedrijven te conceptualiseren, te financieren, te lanceren en te lanceren.

  • Simplicity In een snelle, rommelige wereld valt eenvoud op, wat resulteert in gerichte bedrijven en schoon ontwerp

 

 

Convergence...

​

Ideeën convergeren is de kracht van meerdere ideeën in één geheel kanaliseren. Dit werpt een breder net uit in termen van de aantrekkingskracht van uw idee.

Megatrends:

  • Co-creation Merken, producten, diensten en klanten co-creëren steeds meer een onderling afhankelijke wereld.

  • Hybridization Lijnen vervagen naarmate bedrijfsmodellen, producten en diensten samensmelten om unieke concepten en ervaringen te creëren. Consumenten hechten veel waarde aan onvervangbaarheid. In dit tijdperk van oververzadiging is differentiatie de sleutel. “Jouw volgende idee bestaat in een zekere combinatie van dingen die je reeds kent.”

  • Multisensation Tech, AR, VR en interactieve ervaringen verhogen onze verwachtingen op het gebied van entertainment, retail en zelfs food.

​

acceleration.png
divergence.png
cycliciteit.png
redirection.png
reductie.png
convergentie.png

TODO 

 

Lees bovenstaande teksten en afbeeldingen van TrendHunter grondig, klik per megatrend op de link naar de video met meer uitleg en noteer per megatrend hoe je dit herkent in jouw leefwereld.​

​

There's more fish in the sea...​

​

TrendHunter maakt een prachtige overzicht van macrotrends. Maar dit is HUN kijkwijze op de wereld. Uiteraard zijn er ook andere inzichten waar je niet blind voor mag zijn. Doe daarom volgende oefening. 

​

TODO 

 

Typ in jouw zoekplatform 'megatrends' in en noteer:

  • 5 megatrends (volgens de definitie in de trendpiramide)

  • per megatrends hoe dit jouw leven kan beïnvloeden of reeds beïnvloedt. 

​​

TRENDWATCHERS

hfdstk 7

Wat doet een trendwatcher?...

​

TOEKOMST VOORSPELLEN??

of

HET HEDEN (& verleden) bestuderen + TOEKOMST VOORSTELLEN!!

​

Trendwatchers gaan op zoek naar de signalen, de onderhuidse ontwikkelingen, dromen, wensen, ambities en idealen van onze tijd die nu al wel zichtbaar zijn en proberen zich zo de toekomst voor te stellen: wat kunnen we wel zien aankomen!

​

trendwatch.png
Image by Alexander Awerin

Multidisciplinair...

​

Gewoon eens anders naar de wereld kijken, anders denken en het vertrouwde loslaten... trendwatching is een multidisciplinair vak en gaat iedereen aan. Er zijn zo veel verschillende disciplines en bronnen die de tijd kunnen duiden. Een trendwatcher pikt signalen van overal op: uit de economie, de natuurwetenschap, biologie, psychologie, sociologie, antropologie, mediawetenschappen en de neurowetenschappen, maar evengoed uit de letteren, geschiedenis of kunst. In dit vak moet je openstaan voor zo veel mogelijk verschillende bronnen, ook bronnen die minder voor de hand liggen en die op het eerste gezicht triviaal lijken. - Andrea Wiegman

​

Guesstimating...​​

 

TRENDWATCHEN is een mix van 'guess' en 'estimating'.

​

Estimating verwijst naar de wetenschappelijke invalshoek, het peilen. Guessing is het intuïtieve luik, het buikgevoel dat ook op ervaring gebaseerd kan zijn.

Ik doe zelf geen onderzoek, maar ik gebruik wel veel onderzoeken. Ik ben onder meer lid van het Britse Future Laboratory, dat een netwerk heeft van 2.000 mensen en regelmatig studies doorgeeft. En daarnaast werk ik mee aan onderzoeken van andere bedrijven, lees ik studies van mijn klanten, spreek ik met deskundigen en wetenschappers.” - veranderingspsycholoog Herman Konings (van nxt.be)

​

Intuïtie...​​

 

Dat intuïtie bestaat, betwijfelt niemand. Maar het is nog steeds weinig onderzocht en wordt lang niet altijd serieus genomen. Nochtans, intuïtief denken en beslissen, we doen het allemaal. Het speelt een rol in de sport, in politieke beslissingen, in de bestuurskamers van grote bedrijven en bij het sociale verkeer. 

Aan intuïtie worden ook voorbeelden verbonden als: weten of iets goed is of niet, of je iets moet doen of niet, of je richtingsgevoel goed is tijdens een boswandeling. Een groot deel van ons leven volgt geen logica. Maar wat intuïtie precies is, is voor velen ongrijpbaar. 

​

Wie intuïtief handelt, doet gevoelsmatig wat in hem of haar opkomt. 

​

Een arts die precies weet hoe een procedure hoort te verlopen en in de behandelkamer toch ineens beslist het heel anders aan te pakken. Een politierechercheur die voelt dat hij nog even terug moet naar de plaats delict en dan ineens weet in welke richting hij verder moet. Intuïtief denken en beslissen doen we allemaal. Een topvoetbalster die haar penalty's jarenlang trapt staalhard naar linker- of rechterhoek trapt, maar tijdens aanloop plots aanvoelt dat keeper zal duiken en dan maar een panenka (risicovolle slappe boogtrap door het midden)

​

Intuïtie heeft dan ook geen officiële plek in opleidingen of beleidsvorming. In deze opleiding leren we je ook vooral aan: denk na voor je beslist! Analyseer voor je concludeert. Dit doen we met een reden: 

​

Psycholoog Gerd Gigerenzer deed onderzoek en hij concludeert: 

"Onder tijdsdruk zijn mensen met veel ervaring beter af met intuïtie dan met beredeneerd denken."

(bron: De Morgen)

 

Waarschijnlijk zit je zelf ook nog in de fase waar je nog niet veel ervaring hebt. Dit is ook niet erg. Blijf gerust nog een tijdje veel kopiëren van anderen. 

Een succesvolle intuïtiefase (op business niveau) volgt mogelijks later in jouw leven :-) 

​

andrea.jpg
herman.png
Image by Jan Huber
Image by Isham Fernandez
Image by Elisa Calvet B.

video: webinar Herman Konings bij Happiness @ work

video: webinar Tom Palmaerts

TODO 

 

Bekijk de webinar van Herman Konings.

  • Wat bedoelt Herman Konings met 'beschavingsprocessen'? 

  • Wat bedoelt hij met 'vloeibare' identiteit? Probeer dit te vertalen naar jouw droomjob. 

  • 'Volhoudbaarheid' ... welk ander woord kan je hier voor gebruiken? Wat kan jij met die term aanvatten indien je verantwoordelijk bent voor x aantal medewerkers? 

  • Wat deed Covid 19 met de 'beschavingsprocessen'? Hoe linkt hij dit aan de groter wordende drang naar een goede gezondheid?

  • Wat is een 'klankbordbeleid' of 'weerklankbeleid'? 

  • Van wie komt de quote "De ver'ik'king moet stoppen? Link dat aan de quote van Jules Deelder. 

  • Welke 2 zaken geeft hij de ondernemers / bazen / werkgevers mee omtrent gezondheid

 

Na het bekijken van deze video download je het volledig trendrapport en je haalt er 5 voor jou relevante cijfers uit + wat uitleg. https://www.wellbeingworks.be/belgische-medewerker-vindt-welzijn-belangrijker-dan-ooit/  of download document. 

​

Ready or not? Bekijk de webinar (tot 1u16') van Tom Palmaerts noteer 3 lessen dat de cultuursector moet meenemen indien ze READY willen zijn. 

  • Wat bedoelt hij met 'not in my business!'? 

  • 'Future is not more of today' ... noteer een voorbeeld hiervan. 

  • Ga naar 13'45'' en doe de oefeningen door jouw ogen te sluiten en te luisteren naar Tom Palmaerts. 

  • Wat beweert hij over tekst, foto, video (in deze volgorde)? En wat met de uitspraak 'technologie eerst, dan pas netwerk!'? 

​

Maak bewust tijd om na te denken over de toekomst!​

​

Inspireren & adviseren...

​​

Trendwatchers doen dit o.a. door specifieke trendrapporten op vraag aan te maken, door blogs te schrijven, door lezingen te geven voor een bepaald doelpubliek, ...

Er wordt bij trendwatchers aangeklopt voor advies, vooraleer belangrijke beslissingen genomen worden. Trendwatchers hebben vaak een specialiteit, al dan niet gelinkt aan een doelgroep.

De trendwatchers van Trendwolves werken bijvoorbeeld volledig omtrent de doelgroep 'JEUGD'. Wie weet kunnen ze ingehuurd worden als adviseur voor jouw toekomstig jeugdsportbeleidsplan? Je kan hen alvast opvolgen via diverse mediakanalen. Eén van de managing partners van het bedrijf heeft ook een eigen platform, nl. https://www.tompalmaerts.com/ 

​

Steven Van Belleghem is internationaal trendwatcher op het gebied van klantervaring en heeft meerdere boeken geschreven over de wensen van de klant van de toekomst. Je kan hem opvolgen via veel online keynotes speeches, boeken, publicaties, live performance, ... 

​

Zoals je merkt ... deze trendwatchers helpen je vooral met vernieuwde inzichten om mega- en macrotrends, omtrent het gedrag van een consument. 

​

tom.jpg
steven.jpg

TODO 

  1. Ken je nog eigen trendwatchers? Vind je andere interessante trendwatchers op internet. 

  2. Noteer hoe je bovenstaande trendwatchers kan volgen (zie 'to do' bij sources). En doe dit dan ook. 

  3. Hoe zou jij zelf iets meer als 'trendwatcher' kunnen ontwikkelen? Noteer per trendwatchers 2 interessante zaken die je mogelijks kan toepassen voor de 'intensieve week')

​

THINK 

Stel dat de trendwatcher exact weet hoe onze wereld er in 20 jaar zou uitzien... wat zou je hem/haar dan vragen? Wat zou je met die info doen?

TODO 

Uiteraard moet je niet enkel officiële trendwatchers opvolgen om jouw toekomstvisie te helpen scherpstellen. Je vindt vele 'trendrapporten' geschreven door inhoudelijke expert. 

  1. Lees deze blog van 'digital health expert' Koen Kas en ga op zoek naar de betekenis van de woorden 'digital twin, genetic counselor, hybrid care, decentralised care, empathy machines, AI as coach, healthcare education, Metaverse en Delight Thinking. 

  2. Met welke van deze woorden zou jij oprecht geïnteresseerd aan de slag kunnen in jouw eigen leven? 

​

TOEKOMSTCENARIO's

hfdstk 8

Be prepared!...

 

Trendwatcher proberen zo zorgvuldig mogelijk de toekomst voor te stellen. MAAR - zoals je gemerkt hebt tijdens de Covid-19 crisis - blijft de toekomst WISPELTURIG. 

Daarom kan het geen kwaad om jezelf voor te bereiden op diverse scenario's. Sport Vlaanderen doet dit aan de hand van 4 toekomstscenario's (opgesteld door TomorrowLab), gebaseerd op:

 

  • de sterkte van onze economie

    • sterke economie

    • zwakke economie 

  • de organisatie van onze structuren 

    • formele structuren

    • losse structuren 

​​​

4 scenario's.png

TODO 

​

  • SCENARIO's

    • Noteer het diagram

    • Plaats er voor de 4 scenario's een voorbeeld van jouw toekomst in. ​

  • ARTIKEL: Lees het artikel van de makers van de bovenstaande toekomstscenario's via deze link naar SLideShare

    • Noteer wat ze denken omtrent de 'sportclub' van de toekomst. 

    • Welke meerwaarde zien zij in het scenariodenken? 

    • 'DO NOT FEAR THE FUTURE' ... wat wordt hierover gezegd in het artikel? 

​​

tijdperk.png

TREND- & RESEARCHPLATFORMEN

hfdstk 9

Waar alles voor jou verzameld wordt...

​

Er zijn diverse gespecialiseerde platformen waar je trends & actualiteit kan opvolgen. 

Dit gaat van nieuwsapps tot gespecialiseerde sites met trendwatchingrapporten.

Dit gaat van megatrends tot microtrends & hypes.

Dit gaat van 'the lastest fashion' tot hippe sportrages. Van wetenschappelijke artikels tot blog van de dag.

​

Voor elk wat wils. 

​

Onderzoek

​

In vorige stukken kon je reeds lezen / horen hoe belangrijk onderzoek ik voor trendwatchers. Ze baseren zich op wetenschappelijke studies. â€‹Deze onderzoeken worden gepubliceerd, al dan niet publiek beschikbaar. 

Om jouw zware belangrijke beslissingen te ondersteunen met relevante cijfers kan je terecht op vele internetdatabanken. Graaf dieper dan de oppervlakkige berichten die je via social media ontvangt.

Hieronder alvast enkel platformen die we zullen gebruiken. 

​

Image by Jan Antonin Kolar
Image by National Cancer Institute

TODO 

​​

Howest heeft heel wat databanken verzameld in een digitale bibliotheek. 

 

We zoomen nog even in op een paar aparte platformen. Telkens vanuit een bepaalde bril: 

  • Je bent beleidsmedewerker voor een urban sports project in de stad. Je wilt leren uit onderzoek.

    • Surf naar http://scholar.google.be

    • log in met jouw Google account​

    • ga op zoek naar artikels over Urban Sports facilities of Urban Culture en sla interessante artikels op in jouw Scholar bibliotheek. 

  • Je wenst actieve reizen te organiseren. 

  • Je bent beleidsmedewerker van een actief reisbureau (wandel- en fietsreizen). Je wil onderzoeken van de Vlaamse overheid omtrent toerisme in Vlaanderen.

  • Ga op zoek naar interessante statistieken omtrent Vlaanderen:

  • Je bent als coach zéér geïnteresseerd omtrent stressmanagement

  • Ook zonder account kan je op https://www.statista.com/ wel een paar interessante statistieken vinden! 
  • Uiteraard vind je ook op televisie heel wat onderzoek in de vorm van documentaires.

    • Check op https://www.vrt.be/vrtmax/ welke interessante documentaires je kan bekijken omtrent jouw interesses.

    • Plaats er minimaal 1 in jouw lijst met 'kijk later'.

  • Op sportmedewerker ben je graag op de hoogte van de sportsector in Vlaanderen. 

  • Je bent lifestylecoach constant op zoek naar goede inspiratie omtrent jouw zaak waar je mensen coacht omtrent voeding en bewegen.  

    • surf naar https://www.ted.com/: Je vindt er topspeeches van experts in diverse sectoren  .

    • zoek een TED talk van Jamie Oliver 'Teach every child about food'. Noteer 3 lessen die je geleerd hebt van deze chef. 

    • zoek een TED talk van een influencer naar keuze en noteer welke video je bekeken hebt. 

  • https://www.allesoversport.nl/onderwerpen/​

    • ​Wat vind je er bijvoorbeeld over 'activity trackers'? 

    • Wat vind je 'diversiteit'? Noteer hieromtrent minimaal 1 ideetje omtrent de intensieve week. 

  • https://www.kenniscentrumsportenbewegen.nl/​

    • ga op zoek naar interessante info omtrent e-sports op dit platform​

​

Howest_hogeschool-logo_RGB-BLAUW.jpg
scholar.png
think.jfif
vlaanderen.png
researchgate.png
vrt.jfif
sv.png
TED.png

Wie kent de consument beter dan Google?...

 

Google Trends is een gratis tool van Google waarmee je de populariteit en trend kan inzien van zoekwoorden in een land, taal of zelfs regio. Je kan deze statistieken inzien over een bepaalde periode.

Google Trends is zeer geschikt om als indicator te gebruiken om te weten te komen hoe populair je zoekwoorden zijn die je wilt gebruiken op je website en om over langere tijd te zien of een bepaald zoekwoord populairder is geworden.

​

TODO 

​​

Verken het platform GOOGLE TRENDS.

  • Klik België aan!

  • Bekijk de lijsten van wat vorig jaar TRENDING was in België. Vaak staan ze in lijstjes van 5 of 10. Hoeveel procent ken jij van deze meest gezochte zoektermen? 

  • Bekijk 'year in search' van het afgelopen jaar. 

  • Zoek de trending zoekopdrachten van dit moment voor België. 

  • Check de populariteitscurve van een aantal zoekterm van 2004 tot heden. Noteer de belangrijkste bevinding.

    • Calisthenics

    • Yoga​

    • Zumba

    • TRX

    • padel / pickleball / spikeball 

       Misschien vind je wel helemaal geen grote trend in de zoektermen.  

rends.png

Micro- en macrotrends

Gespecialiseerde websites en andere digitale bronnen als hulpbron...

 

Megatrends vormen de basis van de macro- en microtrends (zie 'trendpiramide'). Maar macro- en microtrends zijn nog duidelijker met elkaar verbonden. De meeste trendplatformen nemen deze trends ook samen. Ze geven voorbeeld van globaal consumentengedrag tot innovaties in welbepaalde niches. â€‹

Je zal er dus ook vaak NIET lezen wat een hype en wat een trend is. Een microtrend komt het dichtst bij een hype. Het verschil is dat een hype doodbloedt en een product dat deel uitmaakt van een microtrend langer van invloed is op de markt.

bijvoorbeeld: Army bootcamps zijn hypes die af en toe (bij de juiste media prikkels) weer opduiken, bijvoorbeeld na de uitzending van het populaire tv programma KAMP WAES (VRT). Bootcamps in small groups kunnen we dan weer als markttrend omschreven worden aangezien ze reeds meerdere jaren aan het floreren zijn. 

 

​Het is dus aangewezen om ook van de (macro-) en microtrends in diverse sectoren op de hoogte te blijven. Hieronder een aantal oefeningen om diverse platformen, specifiek voor sport- en gezondheidssector

​

TODO 

​​

Doorzoek deze platformen, beantwoord de vragen en noteer sowieso minimaal 1 idee per platform voor de intensieve week.

  

​​

video: trendhunter tv - immersive meditation studios

zoek ook video's per trend, los van de platformen

TODO 

​​

Doorzoek deze platformen die specifieker ingaan op de TRENDS en NIEUWSJES van onze sport- en beweegsector

​

​

WAT WORDEN DE SPORTTRENDS VOOR VOLGEND JAAR / VOLGENDE JAREN? Welke trends komen bij meerdere bronnen terug?  â€‹â€‹

​​

Mega-, macro- en microtrends op een rijtje...

 

Tijdens de zoektocht op deze platformen ben je heel wat inzichten omtrent markttrends (micro) rijker geworden. Om hier maximaal uit te leren blijft het belangrijk om dit maximaal te koppelen aan mega- en macrotrends. 

Hiervoor kan je gebruik maken van een simpel tabelletje met 3 kolommen (micro + macro + mega). 

​

TODO 

​​

Ga door je notities van vorige oefeningen en noteer markttrends in de juiste kolom. Ga vervolgens op zoek naar juiste mega- en macrotrends die hieraan gekoppeld zijn. Dit kunnen er dus meerdere zijn (zoals in dit voorbeeld).

Dit is geen simpele oefening. Neem tijd om alles goed op te zoeken. 

 

SECTORVERKENNING

hfdstk 10

Influencers...

 

Uiteraard vind je niet alle trends en nieuwsjes via de gespecialiseerde platformen. 

Vele (zoniet de meeste) ideetjes komen uit de opvolging van nieuwsbrieven van organisaties uit jouw sector, social media feeds van influencers, ... 

​

Door wie word jij beïnvloed? Via welke kanalen? Wanneer? Hoe frequent? ...

Je hebt zeer veel info meegekregen.  Hoe zal jij dit selecteren en verwerken? 

​

TODO 

​​

Hoe volg jij de NIEUWSJES in jouw sector op?

  1. Ga naar Miro en maak een mindmap 'SECTORVERKENNING' aan. 

  2. Maak een mindmap met jezelf in het midden (invloed op 'naam') en er rond alle sectoren waarin je geïntesseerd bent (ifv jouw professionele carrière)

  3. Per sector noteer je vervolgens alle belangrijke persoon/ organisaties door wie je beïnvloedt kan/wil worden.

  4. Noteer vervolgens per persoon / organisatie hoe je het zal opvolgen (via nieuwbrief, via Youtube, ... )

  5. Stuit je op interessante webinars, cursussen, lezingen, ... tijdens deze zoektocht? 

  6. Onderneem actie! Zorg dat je hen effectief volgt door je in te schrijven, door hen te volgen, ... 

​

alsjeblief ...

bij deze oefening kan je niet spieken! Ga ten rade bij elkaar. Gebruik elkaars bronnen om jouw eigen mindmap aan te vullen!

sector.png

TRENDS & TEGENTRENDS

hfdstk 11

Iedere trend heeft een tegentrend...

Stelling en tegenstelling...

 

 

Als jij zegt dat het een duidelijke trend is dat mensen steeds bewuster omgaan met plastic (geen zakjes bij de winkels, gebruik van alternatieven, swapping, ...), dan kan ik ook zeggen dat het een trend is dat mensen steeds meer 'on the move' eten en dus meer wegwerp artikelen kopen (coffecups, bordjes vooor salad bowls, ...)

​

​

​

​

​

​

​

​

Als jij zegt dat mensen steeds meer belang hechten aan gezondheid (meer activity trackers, meer lopers, stijgende verkoop fietsen, ...), dan kan ik ook zeggen dat er nog nooit zoveel obese mensen op de planneet rondgelopen hebben. 

​

​

​

​

​

​

​

​

​

Als jij zegt dat het trendy is om meer in te zetten op inclusiviteit (regenboog zebrapaden & aandacht voor lgbtq gemeenschappen, gelijke kansen commissies, ...), dan kan ik ook zeggen dat de ongelijk groeit (the haves and have nots, normalisering extreem rechtse standpunten omtrent migratie, ...)

​

​

​

​

​

​

​

​

​

Als jij zegt dat digitalisering 1 van de grootste macrotrends is (iedereen smartphone met permanente bereikbaarheid, second life op internet, overal verbonden met alles en iedereen, ...); dan kan ik ook zeggen dat het een trend is om technologie los te laten (digital detox, mindfullness, bosbaden, papieren boeken lezen, smartphone vestiaires, ...).

​

​

​

​

​

​

​

​

​

Als jij zegt dat enkel futuristische zaken kans op succes hebben (denk aan opkomst van VR sporten, kledij met digitale technologie in, ...), dan kan ik zeggen dat je perfect succesvol kan zijn als je oude trends heroprakelt (nostalgie gevoelens, retro sportkledij, retro cars, ...). 

​

​

​

​

​

​

​

​

​

Image by Noah Buscher
Image by Jasmin Sessler
Image by Boxed Water Is Better
Image by Ehimetalor Akhere Unuabona
Image by Carlos de Toro @carlosdetoro
Image by Markus Spiske
Image by Marvin Meyer
Image by Kinga Cichewicz
Image by Josh Hild
Image by Caleb George

Video: 100 years of exercise 

THINK 

 

Welke stelling volg jij telkens?  â€‹

Veel redenen om retro te zijn! Maar ook veel om futuristisch te willen zijn. 

Veel redenen om een wearable te dragen! Veel redenen om er geen te dragen!

Veel redenen om meer te sporten! Veel redenen om minder te sporten!

​

Als er maar een markt voor is...

 

Je hoeft niet altijd de megatrend te volgen om succesvol te zijn. Of wel? 

Indien je een succesvolle coach bent die volledig focus legt op 'deconnectie van internet', 'being outdoors', ... dan ga je toch regelrecht in tegen de megatrend 'digitalisering'? 

NEEN! Want die potentiële klanten zullen waarschijnlijk in aanraking komen met jouw organisatie via social media. 

NEEN! Want die klanten willen graag inschrijven, maar enkel indien registratie en betaling volledig digitaal en snel kan verlopen. 

NEEN! want die klanten willen tussendoor digitaal geïnformeerd worden over nieuwe acties. 

 

Bezint eer ge begint!

​

Spring niet zomaar op elke trend. Weet zeer goed waarom je voor iets kiest, altijd met DE KLANT als centraal uitgangspunt. Je doet het voor hen! 

​

Niet alles wat iemand zegt, is het volgen waard! Let op dat je niet zomaar iedereen blindelings volgt. Let op voor het GOEROE fenomeen :-) 

​

follow me.png

TODO 

​

​Ga aan de slag met deze stellingen & trends. Zoek zaken die dit bewijzen en zoek zaken die dit weerleggen, telkens aan de hand van concrete voorbeelden. Noteer er telkens minimaal 2 per stelling en tegenstelling. 

 

  • 'Meer mensen worden vervangen door AI in de sportwereld'

versus 'meer mensen wil persoonlijk MENSELIJK advies'​

(bestudeer deze link omtrent AI voor fitnessprofessionals)

  • 'Meer mensen willen alles meten / vastleggen / digitaal'      

versus 'meer mensen willen analoog bewegen & sporten / zonder competitie / ...'​

  • 'Meer mensen willen spelen'

versus 'meer mensen willen serieus sporten. Quality of movement voorop'​

  • 'Meer mensen willen alles op maat en geïndividualiseerd'

​versus 'mensen willen kunnen opgaan in grote groep'​

  • 'Meer mensen veranderen / leren / ontdekken graag '

versus 'mensen zijn conservatief in keuzes'​

  • 'Meer mensen bewegen overal'

versus 'meer mensen komen samen op specifieke sportlocaties'​

  • 'Meer mensen hebben last van FOMO / YOLO / THAASOFOBIE'

versus 'meer mensen geloven in LESS IS MORE' ​

​

KIES DE JUISTE ZOEKTERMEN

​​

Wat typ je in als zoekterm voor deze oefeningen? Welke taal? Synoniemen en antoniemen?

En waar zoek je telkens...  niet enkel op Google, want je hebt heel wat andere platformen leren kennen. 

trend tegentrend.jpg

TOT SLOT ... 

hfdstk 12

THINK 

 

Zie je jezelf als een trendwatcher? 

Ben je bang van nieuwe uitdagingen of ga je er actief naar op zoek? 

Stilstaan is oké voor jou of moet het vooruit blijven gaan? 

Heb je het gevoel dat je de wereld rondom jou begrijpt? 

Denk je dat je jouw potentiële klanten hun noden en wensen echt kent? 

Volg je nu voldoende de actua en trends op? Hoe zorg jij er voor dat je dit ook in de toekomst zal blijven doen? 

 

ATTENTION 

Om te eindigen herhaal ik dit graag nog even!

Do not be afraid of the future!


Bekijk de gigantische uitdagingen op constructieve manier, zoek opportuniteiten en ga er mee aan de slag!
 

TODO 

​​

Slotoefening ONDERZOEKSRAPPORT 'Virtual Olympics' 

 

bottom of page