
Alleen zal je er niet geraken...
Om een stevig netwerk op te bouwen, zal je non-stop mensen moeten overtuigen van jouw gelijk, jouw product of jouw dienst.
​
Daarom zoomen we in op de wetenschap omtrent 'beïnvloeding' en 'verkoop'. Zo help je jezelf om jouw verhaal aantrekkelijk en rechtlijnig te houden/krijgen.
​

DE WETENSCHAP VAN HET OVERTUIGEN
TODO
.
Noteer wat jij als Sport- en Beweegprofessional zou vertellen aan de persoon die dit vertelt tijdens 1 van jouw interventies:
-
"Waarom zou ik tijdens mijn werk meer bewegen??!! I love my job!"
-
"Als ik een ganse dag goed doorwerk ... dan kan ik vroeger naar huis zodat ik langer van de avond kan genieten met m'n partner."
-
"Waarom zou ik m'n werknemers meer laten bewegen? Ze vragen hier helemaal niet om!"
-
...
​
Waarom ben jij zo belangrijk als een sport- en beweegprofessional? Kan je hier een overtuigende babbel over doen?
​

ATTENTION
Maak alsjeblieft niet de fout om te denken dat je iedereen kan overtuigen met dit soort quotes! Je zult meer overtuigingskracht aan de dag moeten leggen!​






De kracht van het overtuigen...
Hoe komt het dat de ene persoon alles gedaan krijgt en de andere bijna niets? Terwijl ze exact dezelfde ideeën hebben!
​
Hoe komt het dat de ene persoon na een gesprek bij de manager goedkeuring krijgt voor zijn / haar project en de andere niet?
​
Waarom blijf je aandachtig luisteren naar de ene persoon en wil je na afloop verder samenwerken, terwijl je bij de andere persoon zo snel als mogelijk wenst af te ronden?
​
WAAROM ZIJN SOMMIGE MENSEN ZOVEEL MEER OVERTUIGEND DAN ANDEREN? Dit is een uitstekende vraag voor mensen die geregeld moeten verkopen. Daarom werd dit fenomeen ook grondig bestudeerd en gedocumenteerd. ​
​
Je hebt een grote impact op het verkoopproces (verkoop van ideetjes, producten, ...).
Emotie, en niet het verstand, beslist 84% van alle aankopen. Denk daarbij aan zaken als ego, veiligheid, trots, gezondheid, prestige, status, ambitie en de angst iets te verliezen. Wees je bewust van deze emoties bij het benaderen van je klanten en in al je communicatie en handelen met je klanten. (bron: Salesforce)
Dit filmpje geeft je alvast een mooie samenvatting van heel wat onderzoek.
​


De wetenschap van het overtuigen

Open jij deuren of worden ze voor jouw neus gesloten?
TODO
.
-
Noteer alle basisprincipes uit de video. ​
-
per principe zoek je een voorbeeld die je kan toepassen op deze casus:
-
je bent medewerker van Healthy Howest, een dienst die personeel en studenten acties ifv een gezondere levensstijl wenst te 'verkopen'. ​
-
​​​
Dit is een samenvatting van de video 'de wetenschap van het overtuigen', aangevuld met extra voorbeelden:
​
Wederkerigheid
-
‘Verplichting’ om te geven nadat je gekregen hebt.
-
Wees de eerste om te geven, gepersonaliseerd en onverwacht.
-
Vb: fooien uitlokken door suikervrij fruitsnoepjes te geven bij de rekening in je ‘sportsbar’
​
Schaarste
-
Mensen willen meer van de dingen waar er minder van zijn.
-
Vb: “Koop nu want slechts een aantal plaatsen voor deze unieke small group training.”
-
Leg niet enkel voordelen van product uit, maar vertel ook wat er UNIEK aan is en wat ze zullen ‘verliezen’ als ze jouw product / dienst niet overwegen.
​
Autoriteit
-
Mensen zullen geloofwaardige en geïnformeerde experts volgen.
-
Vb: Toon je diploma’s – certificaten (zoals ‘approved safety practices’ van BFNO) als outdoor adventure organisatie om klanten te overtuigen van je aanbod. Hang deze aan de muur.
-
Zorg ervoor dat je weet wat mensen verstaan onder ‘geloofwaardige en geïnformeerde expert’. Draag bijvoorbeeld t-shirts van ‘Zumba’ bij het geven van deze lessen. Deelnemers gaan er spontaan van uit dat je een gediplomeerde instructor bent.
-
Laat iemand anders zeggen dat steengoed bent in wat je doet. Zelf kan je dit niet doen. Zo kan je de receptioniste zeggen: “Ik zal je doorverbinden met Joktan met je vraag omtrent student-ondernemerschap. Hij heeft 10 jaar ervaring in het stimuleren van ondernemend gedrag bij studenten”.
​
Consistentie (niet tegenstrijdig willen zijn)
-
Mensen zijn consistent met wat ze voorheen gezegd en gedaan hebben.
-
Zoek hiervoor en vraag naar (kleine) engagementen die gemaakt kunnen worden met klanten.
-
Betrek hiervoor de mensen op vrijwillige en actieve manier. Iets opschrijven is een goede manier.
-
Laat de klanten van je PT revalidatiecentrum zelf hun volgende afspraak noteren op een kaartje. Dit zorgt voor 18% minder gemiste afspraken omdat ze actief tot engagement aangezet worden
​
Elkaar leuk vinden
-
Mensen zeggen liever ‘ja’ tegen mensen die ze leuk vinden.
-
3 belangrijke factoren:
-
We vinden mensen leuk die zeer gelijkend zijn
-
We vinden mensen leuk die ons complementjes geven
-
We vinden mensen leuk die met ons samenwerken naar gemeenschappelijke doelen.
-
-
Plaats jezelf in hun perspectief, kijk door hun ogen. CHECK WAT DE KLANT WILT OM TE WETEN WAT JIJ WILT! Een vis lok je niet met een lekkere slagroomtaart waar je zelf verzot op bent, wel met wormen. Je moet niet denken wat jij wilt, maar wel wat de vis wilt. Voorbeeld voor PT: Je zegt niet wat jij wilt, nl. “Hé jij daar, ik wil een klantengroep opbouwen!”. Je zegt bijvoorbeeld wel: “Hé jij daar, ik wil je helpen met gewicht verliezen!” En je doet dit op een persoonlijke manier! “Ik zal er zijn voor jou, ik zal samen vechten met jou, … we zullen SAMEN gewicht verliezen.”
-
WEES ECHT GEÏNTERESSEERD IN IEMANDS LEVEN! “Oe ist?” … “Goed” … is niet voldoende!
-
‘OWN YOUR MISTAKE’
-
erken dat je fout maakt en toon dat je het erg vindt, misschien zelfs erger dan dat het is. Zoek een manier om jezelf te straffen. De andere persoon – die normaal de reflex heeft om je te straffen - zal je dan misschien verdedigen en zeggen “Oh ja, zo erg was het nu ook weer niet. Let volgende keer wat op.” Zo probeer je de rollen om te draaien.
-
Wanneer je advies geeft … praat – indien mogelijk - altijd over je eigen fouten! Zo probeer je mensen te veranderen zonder aan te vallen of wrok op te wekken. Voorbeeld: vroeger was je zelf niet fit. Je maakte de fout om slecht te eten, te weinig te bewegen door tijdsgebrek, … Vertel dit, toon de gevolgen aan en vertel hoe je dit aangepakt hebt. Vertrek dus niet met een beschuldigend vingertje.
-
​
Voorbeeldfunctie
-
Mensen kijken naar het gedrag & acties van anderen om hun eigen gedrag / acties te bepalen.
-
In plaats van zelf te zeggen wat iemand zou moeten doen … duidt aan wat veel anderen in zelfde situatie gedaan hebben.
-
Toon aan wat ‘gelijkaardige’ mensen doen. Vb: hang deze boodschap in je wellnesscentrum nadat je merkt dat de gasten hun gebruikte handdoeken op de stoelen laten liggen: “85% van de gasten gooien hun gebruikte handdoek in deze wasmand”.
​


ook in Hollywood gaan ze er mee aan de slag
... en met werk humor & intelligentie geraak je ook al ver :-)
TODO
Noteer per principe enkele toepassingen voor jouw dagelijkse leven waarin je iemand moet overtuigen / beïnvloeden!
​
OPBOUW VAN OVERTUIGENDE PRESENTATIES
ATTENTION
LEESTIP: het boek van DAN ROAM 'Visueel presenteren - het ontwerp van presentaties die overtuigen'
​

Hoe maak je uitzonderlijke presentaties?...
Jouw doel als presentator is simpel: ANDEREN HELPEN TE ZIEN WAT WIJ ZIEN!
Om dit te doen, zullen we ons publiek ...
-
entertainen
-
onderwijzen
-
overtuigen
-
motiveren
... om ze uiteindelijk te veranderen!
​
"Als ik je de waarheid vertel, als ik de waarheid vertel met een verhaal, en als ik dat verhaal met plaatjes vertel, kan ik je op het puntje van je stoel houden. Ik zal je laten zien hoe." - Dan Roam
​
Onderstaande hoofdstukjes zijn een korte samenvatting van de bestseller van Dan Roam, aangevuld met specifieke oefeningen.
​
VERTEL DE WAARHEID
Ga uit van de waarheid en het hart zal volgen...
Er is geen snellere manier om vertrouwen op te bouwen bij ons publiek dan de waarheid te vertellen.
​
"Het was een van de beste speeches die ik ooit heb gehoord, omdat het de waarheid was in plaats van bullshit!" - Stephen King.
3 soorten waarheid
-
FEITELIJKE waarheid - onze DATA zeggen "De feiten vertellen me dat dit waar is."
-
INTELLECTUELE waarheid - ons HOOFD zegt "Ik denk dat dit waar is."
-
EMOTIONELE waarheid - ons HART zegt "Ik geloof dat dit waar is."
​
Ze staan gesorteerd in volgorde van veranderbaarheid. De emotionele waarheid is het moeilijkste om te veranderen.
​
Een goede presentatie deelt nieuwe data.
Een geweldige presentatie verandert wat we weten.
Een unieke presentatie verandert wat we geloven!
​
De eerste vraag die je jezelf als presentator moet stellen is:
"Welke waarheid moet ik vertellen voor dit onderwerp, voor dit publiek en voor mijzelf?"
​
Hiervoor gebruiken we de EMMER REGEL --> alle presentaties bestaan uit slechts 3 elementen. Dit zijn 3 emmers die je moet vullen vooral je begint met opbouw van jouw verhaal.
​





MIJN / ONS IDEE:
Dit is het idee, concept, de les, tool of regel die we willen delen.
Antwoord op vraag "Wat zou ik dan echt willen zeggen?"
​
​
voorbeeld indien je nieuw exclusief fitness abonnement wenst te verkopen:
online reservatie van trainer - inclusief online coaching platform - 7 op 7 open - gebruik sauna & wellnessdouche
​
​
​
DIT ZIJN DE FEITEN DIE IK GA DELEN
MIJN IK / WIJ:
Dit zijn wij (of 'dit ben ik') en we hebben iets dat we willen delen.
Antwoord op vraag "Wat wil ik dat mijn publiek zich vooral over mij zal herinneren?"
​
​
voorbeeld indien je nieuw exclusief fitness abonnement wenst te verkopen:
ik heb 15 jaar ervaring als lifestyle coach - gefaald in enkele concepten maar succesvol in de exclusieve niche - ik vind de wellness geweldig - ik begeleid nog steeds mensen in topsport - ...
​
DIT GA IK OVER MEZELF VERTELLEN
MIJN PUBLIEK:
Dit is ons publiek; dit zijn de mensen met wie we ons idee willen delen.
​
Antwoord op de vraag "Als mijn presentatie ze slechts op 1 manier zou kunnen veranderen, wat zou dit verandering dan zijn?"
voorbeeld indien je nieuw exclusief fitness abonnement wenst te verkopen: ze streven naar gepersonaliseerde aandacht - ze willen flexibiliteit - ze houden van luxe - ze hebben een groot budget voor hun gezondheid - ...
​
​
ZO GA IK HET VOOR MIJN PUBLIEK VERPAKKEN.
Vanuit deze snelle gedachten begint onze presentatie vorm te krijgen. Maar we zijn er nog niet. TIJD OM JOUW VERHAAL TE MAKEN!
​
Vertel de waarheid MET EEN VERHAAL

leuke manier om het belang van storytelling te duiden (video ter info)
Componenten van de verhaallijn...
Alle verhaallijnen delen dezelfde componenten.
Hij heeft zowel een RUGGENGRAAT die de presentatie voorstuwt (HORIZONTAAL), als ondersteunende anekdotes die detail en kleur aanbrengen (VERTICAAL)
= horizontale - verticale storytelling (linker afbeelding)
--> Dan Roam noemt dit liever "PUMA" (rechter afbeelding)
de P.u.m.a.
= Presentation's Underlying Message Architecture
= we beginnen met het belangrijkste idee (kop), we maken een ruggengraat van de belangrijkste verhaallijn, we ondersteunen de ruggengraat met details (poten) en we besluiten met een uiteindelijk lokkertje (staart).



TODO
Noteer de componenten van de verhaallijn van jouw SBP. Doe dit volgens op volgende manier:
-
vul eerst de 3 emmers
-
noteer vervolgens de componenten via het PUMA model.
​
4 soorten verhaallijnen...
Er is niet 1 soort PUMA, er is een PUMA voor elk van deze 4 verhaallijnen: ​
​
-
het verslag: Dit brengt feiten over. vb. - een stand van zaken van het teambuildingsevent voor het management
-
de uiteenzetting: Dit doceert nieuwe inzichten of vaardigheden. vb. - de klassikale lessen of workshops die je van mij krijgt :-)
-
de pitch: Dit beveelt een nieuwe actie of oplossing aan. vb. - een Healthy Howest sales pitch @ mgmt comité om budget te krijgen
-
het drama: Dit inspireert tot een nieuwe overtuiging of manier om naar de wereld te kijken
vb. - preek / keynote @ outdoor congres omtrent 'fit @ forest' voor scholen
​
Elke verhaallijn is anders, maar ze hebben 2 dingen gemeen:
-
ze hebben een begin en een eind. Een reden dat veel presentaties mislukken, is dat ze nergens naartoe leiden. Goede presentaties LOPEN DOOR richting duidelijk einde.
-
het eindpunt is altijd hoger dan het beginpunt. Een andere reden waarom presentaties mislukken, is dat ze geen enkele verandering teweegbrengen. Goede presentaties LOPEN OP.
​

Ieder verhaal heeft als bedoeling om publiek te 'veranderen'. Indien je dit niet op één of andere manier wilt doen ... wat is dan de zin van een presentatie maken?
Er zijn maar 4 manieren waarop je jouw publiek in beweging krijgt.
VERSLAG - Je verandert hun informatie (nieuwe data toevoegen aan iets wat ze al weten)
UITEENZETTING - Je verandert hun kennis / vaardigheden (nieuwe inzichten delen en laten zien hoe ze iets zinvols kunnen doen)
PITCH - je verandert hun actie (overtuigen iets nieuws te doen, gebruiken, proberen of kopen)
DRAMA - je verandert hun overtuiging (inspireren om iets nieuws over henzelf en de wereld te begrijpen)




Om de juiste van de bovenstaande verhaallijnen te kiezen, hoeven we alleen maar de volgende vraag te beantwoorden:
"Als we klaar zijn met de presentatie, hoe willen we dat ons publiek verschilt van toen we begonnen?"
​

TODO
Noteer zelf een eigen voorbeeld per verhaallijn, liefst van iets wat je reeds moest doen of in toekomst graag zou doen.
​

Het verslag / the report... de rustende puma
DOEL: Met een verslag veranderen we de informatie van ons publiek. ​
Een goed verslag brengt feiten over. Een geweldig verslag maakt de feiten inzichtelijk en memorabel
Het verslag brengt data tot leven. (Volg)orde, accenten en commentaar veranderen de feiten in een levendig verhaal.
​


De rustende PUMA is het verslag. Een goed verslag is een variatie op deze algemene verhaallijn van de 6-modus
​


TODO
Breng een verslag uit omtrent jouw studieloopbaan (van begin tot einde). Denk er aan ... altijd eerst de emmers vullen! Bij 'waarom' mag je bvb. invullen dat je lievelingsstage wenst binnen te halen tijdens dit gesprek met de docent.
Gebruik nadien deze checklist met de luisteraar om te checken of je het er goed vanaf gebracht hebt:
-
Heb je een waar verhaal verteld?
-
Heb je de informatie van ons publiek veranderd?
-
Zijn de feiten begrijpelijk, inzichtelijk en memorabel?

De uiteenzetting / the explanation... de klimmende puma
DOEL: Je verandert de kennis en/of vaardigheden van jouw publiek. ​
De uiteenzetting deelt kennis! "LAAT ME ZIEN HOE!"​
Elke uiteenzetting brengt ons naar een nieuw niveau van begrijpen. Een geweldige uiteenzetting maakt dat dit geen moeite kost.
Elke uiteenzetting is als een TRAP die het publiek naar een nieuw niveau van begrijpen of vaardigheden brengt. Een geweldige uiteenzetting is als een roltrap. Het publiek bevindt zich al op een volgend niveau voordat het doorheeft dat het beweegt.
​
​

. Let op:
-
elke stap is klein en begin bij basis!
-
elke stap leidt direct naar een volgende
-
elke stap is gemarkeerd (geef op voorhand een kaart van de hele route en geef stappen onderweg duidelijk aan)
​
Een goede uiteenzetting volgt deze stap-voor-stap verhaallijn:
​


TODO
.Bereid een uiteenzetting voor omtrent 'zo bereik je de top in een bepaalde SPORT'.
Gebruik de stap-voor-stap methode, maar vul eerst de emmers!
​
Gebruik nadien deze checklist met de luisteraar om te checken of je het er goed vanaf gebracht hebt:
-
Heb je een waar verhaal verteld?
-
Heb je kennis / vaardigheden van het publiek veranderd?
-
Is de nieuwe vaardigheid helder genoeg om te (be)oefenen en praktisch genoeg om toe te passen?
​

De Pitch... de aanvallende puma
DOEL: je verkoopt jouw dienst of product. ​
Alle presentaties 'verkopen' maar enkel de PITCH plaats de verkoop centraal.
​
De pitch helpt ons over een hindernis heen. De PUMA springt er over!
De pitch stelt een probleem en een oplossing voor, maar het vereist wat overreding: "Overtuig me!"
De pitch heeft als bedoeling de acties van het publiek te veranderen (geef geld, koop iets nieuws, doe iets anders, ...).
​
Als je jouw pitch overtuigend is, neemt het publiek jouw idee aan en onderneemt het de actie die jij aanbeveelt.
LET OP: als we een oplossing willen verkopen, moeten we eerst het probleem echt kennen (denk aan de 'empathize fase' in deel 3)
Bouw de pitch op volgende wijze op:
​


TODO
Verkoop jouw nieuwe reeks 'fit de winter uit, slank de zomer in'. Volg hierbij de 6 delen van de pitch, nadat je de emmers ingevuld hebt.
​
Gebruik nadien deze checklist met de luisteraar om te checken of je het er goed vanaf gebracht hebt:
-
Heb je een waar verhaal verteld?
-
Heb je de actie van jouw publiek veranderd?
-
Is de nieuwe actie er één waarvan zowel jij als jouw publiek voordeel hebben?
​
TODO
Zoek eens op een zoekrobot wat een 'ELEVATOR PITCH' is.
Gelijkaardig met deze pitch? Krijg je er andere tips?
​

Het drama... de springende puma
DOEL: de overtuigingen van het publiek veranderen!​
Dit is de meest krachtige presentatie! Heel wat TED talks, preken in de kerk, keynotes op congressen, ... zijn hier voorbeelden van.
Van gaan ze van HUILEN naar LACHEN!
​
Een drama volgt volgende opbouw:
​


TIP: een beetje drama toevoegen aan andere verhaallijnen is een goed idee!​
​
TODO
Noteer enkele film die dit patroon volgen. Noteer kort de stapjes.
​
Vertel het levensverhaal van bvb. Marc Herremans (https://www.marcherremans.com/ - To Walk Again) volgens de opbouw van een drama.
​
Gebruik nadien deze checklist met de luisteraar om te checken of je het er goed vanaf gebracht hebt:
-
Heb je een waar verhaal verteld?
-
Heb je de overtuigingen van jouw publiek veranderd of versterkt?
-
Zullen deze overtuigingen ook onthouden en geproefd worden?
​
Daarnaast bespreken we nog wat extra tips & tricks die je rechtstreeks kan toepassen tijdens jouw gesprek waarin je mensen wenst te beïnvloeden:​
-
Doe het face to face... - Vergeet dit niet: als we onze voorstellen persoonlijk mogen presenteren in plaats van per e-mail, web site of post, dan is de kans op een deal nog steeds 10 keer groter! Een persoonlijke presentatie is dé kans om iedereen in het beslissingstraject te overtuigen en om je werk te doen: jezelf en jouw oplossing verkopen. Grijp een dergelijke kans met beide handen aan. Waarom zou je voor het verkopen vertrouwen op iemand anders?
-
Lok aandacht vooraleer je van start gaat
-
Toon het probleem en biedt een oplossing aan (problem – solution fit)
-
Betrek je publiek
-
Wees een expert
-
Kwantificeer! Gebruik goede cijfers of grafieken
-
Probeer te bewijzen dat het werkt. Zoek referentiepunten, externe experts & testimonials
-
praat over geld
-
praat of toon bewijzen omtrent eigen competenties
-
-
Schat op voorhand tegenargumenten in en speel hier op in!
-
Vertel waarom je een samenwerking / investering nodig hebt voor je idee. Toon dat je dit niet alleen kan verwezenlijken
-
Toon aan hoe je succes zal meten
-
Straal persoonlijke passie uit
-
en nogmaals ... vertrek vanuit een waar verhaal of maak gebruik van een persona. Maak gebruik van menselijke emoties!
​


Fitbees - persona's
Find your Greatness
Vertel de waarheid MET VISUELE ONDERSTEUNING

Ga uit van het oog en het brein zal volgen
Wanneer we een presentatie in een verhaal met plaatjes vertellen, gebeuren er 3 uitzonderlijke dingen:
-
mensen zien precies wat we bedoelen
-
we houden de aandacht van het publiek vast
-
we bannen verveling uit
​
VERTELLEN + LATEN ZIEN!
​
Er zijn vele manier om visuele ondersteuning te bieden. Enkele opties:
​
Slides...
Om onze verhaallijn strak te houden, zetten we hem in opeenvolgende reeks slides.
De reeks is onze complete presentatie in een opzichzelfstaand document.
De reeks bevat ons volledig verhaal en alle details op een serie slides die elkaar van begin tot eind vloeiend opvolgen.
ELKE SLIDE die de continuïteit van onze verhaallijn verbreekt, is een slechte slide.
Zit er niet mee in om een complex idee op verschillende slides uit te leggen.



Infographics...
​

Een infographic is een mix van tekst en afbeeldingen of illustraties om op een snelle, duidelijke en speelse manier informatie over te brengen. Bij een infographic kun je denken aan een grafiek, plattegrond of instructieschema. Bij infographics wordt vaak informatie gedeeld in een aantal stappen, zodat dit duidelijk en overzichtelijk is. Om de perfecte infographic te maken gaan er best een aantal stappen aan vooraf.
Maar waarom maak je een infographic?
Mensen zijn erg visueel ingesteld. Afbeeldingen, video’s, infographics of andere visuals vallen direct op in een tekst. En bovendien worden ze vaak gebruikt ter vervanging van tekst. We zijn immers steeds drukker met z’n allen en alles doorlezen is niet iets dat we nog echt doen. Een infographic zorgt ervoor dat mensen dingen makkelijker begrijpen en informatie in zich opnemen.
bron: https://teamnijhuis.com/nl/blog/11-tips-maken-infographic/
TODO
-
Noteer wat een infographic is. Zoek op verschillende bronnen zoals deze https://piktochart.com/formats/infographics/: ​
-
Zoek, vind en sla 3 interessante infographics op omtrent jouw intensieve week.
-
Noteer tips om een goede infographic te maken.
-
Maak een eigen infographic via één van deze tools
​
TODO
-
Gebruik de info van het ganse deel 5 voor volgende oefening: als bewegingsdeskundige wens je op de werkvloer 2 zaken 'verkopen':
-
standing desks​
-
mini activity room met Nintendo RingFit
-
Gebruik alle technieken om de 'decision makers' te overtuigen en jouw slag binnen te halen.
​
Video...
Video is uiteraard een uiterst populair medium om info te delen. ​
Je kan op bepaalde platformen ook eigen animatiefilmpjes samenstellen. Zoals https://www.powtoon.com/, https://www.toonly.com/ https://www.vyond.com
2 voorbeelden van studenten van deze module:
​
Mario en zijn beweegcoach
innovatieve ideeën voetbalclub
Maar uiteraard kan je het ook zelf tekenen.
​
the story of NEUTRAL clothing (kledijmerk van opleiding Sport en Bewegen)
TOT SLOT
TODO
Noteer op een blaadje welke zaken:​
-
je geleerd hebt
-
je zeker wenst toe te passen
-
je hopelijk altijd zullen bijblijven
​

Je bent aan het einde gekomen van deze educatieve website.
Vele websites zijn de revue gepasseerd. Talloze oefeningen gedaan!
Veel nagedacht over eigen kunnen. Naar de wereld gekeken via een andere bril!
Ideetjes opgedaan voor eigen projecten. Ideetjes omgezet tot concrete plannen. Plannen verkocht aan anderen.
​
Alweer een nieuwe SPORT & BEWEEGPROFESSIONAL MET GOESTING & RELEVANTE KENNIS OM NIEUWE PROJECTEN TE LANCEREN!
​
Ik hoop binnenkort te horen van jullie eigen succesvolle projecten, als intra- of entrepreneur.
En uiteraard ben ik razend benieuwd naar jullie feedback omtrent deze website / module.
TODO
Klik op deze link en vul deze uiterst korte enquête in. Of scan de QR met jouw smartphone.
